тел.: +38(073) 440-50-60

UK EN RU

Статті

Банкнотна арифметика (як навчити дитину рахувати гроші)

Банкнотна арифметика

(як навчити дитину рахувати гроші)
Інтерв'ю для газети «15 хвилин» № 149 (288) 23 серпня 2007
Істоміна Катерина Володимирівна
Психолог, системний сімейний психотерапевт

Що таке гроші, звідки вони беруться і для чого служать, діти повинні знати вже з малих років. Адже в майбутньому це допоможе їм приймати вірні фінансові рішення.
Катерина, мене цікавлять наступні питання:
1. Яким чином ви порекомендуєте привчати дитину до грошей (видавати фіксовану суму кожен місяць, просто час від часу заохочувати дитину, видавати лише за потребою)? І чому саме так?

Для того, щоб навчити дитину поводитися з грошима, видаючи йому кишенькові гроші потрібно врахувати кілька моментів:
Сума, що видається, повинна бути зафіксованою і регулярною, наприклад, 5 грн. щотижня. Потім виплати можуть стати щомісячними, щоб дитина навчилася планувати свої витрати і будувати власний бюджет.
Сума виданих грошей повинна відповідати віку дитини, наприклад, 1грн. за кожен рік. Далі ви можете давати йому більше грошей в якості заохочення за що-небудь (про заохочення нижче). Сума, що видається, не повинна залежати від отриманих в школі відміток або поведінки дитини. Така практика – це спроба замінити внутрішню мотивацію у дітей на зовнішню. Не варто також платити дитині за те, що вона прибрала ліжко, нагодувала кота або за щось інше. Кожен член сім'ї повинен виконувати свою роботу незалежно від заохочень. Втім, якщо дитина зробить що-небудь особливе, їй можна і заплатити.
При видачі грошей на кишенькові витрати батьки повинні врахувати, скільки реально необхідно дитині в день, бажано обговорювати дану суму із самою дитиною. Складіть кошторис витрат разом із дитиною. Сніданки, обіди і транспорт краще сплатити заздалегідь без участі дитини, однак якщо це неможливо вони повинні складати окрему статтю витрат. Кишенькові гроші повинні покривати власні потреби дитини: розваги, хобі, іграшки, подарунки для близьких на свята і т.п. Необхідно гранично чітко встановити межі такого бюджету, і якщо раптом обумовленої суми кишенькових грошей виявиться мало, треба розібратися чому (але не обов'язково збільшити суму, а знайти спосіб її правильного розподілу).
Кожного разу, перш ніж видати гроші на тиждень або на місяць, обговорюйте з дитиною, чому він навчився і чи збирається на цей раз витратити гроші як-небудь по-іншому. Найголовніше в кишенькових грошах – саме такі розмови, а не грошова сума як така. По суті, через цей діалог дитині на дому викладається прикладна економіка.

2. Які можуть плюси і мінуси в тому, що дитина самостійно розпоряджається певною сумою?

Дітям потрібно вміти витрачати гроші. Вони живуть у складному і суворому світі. І вміння поводитися з грошима допоможе їм швидше домогтися успіху і процвітання. У них виробиться впевненість у собі і винахідливість, вони будуть менше залежати від батьків. Вони навчаться самообмеженню і дисципліни. Вони зрозуміють важливу істину – неможливо отримати абсолютно все, що тобі хочеться, доводиться від чогось взяти лише частину, а від іншого взагалі відмовитися. А ще те, що можна багато чого досягти, якщо розумно розпоряджатися тим, що маєш.
Мінуси в самостійному розпорядженні грошима з'являються лише тоді, коли батьки не вчать дітей правильно ними користуватися (наприклад, шантажують або задобрюють, або дають більше, ніж їм потрібно, і вони не можуть їх правильно витрачати тощо).


3. Що повинні пам'ятати батьки, даючи своїй дитині гроші?

Основна мета виділення кишенькових грошей полягає в тому, щоб надати можливість дитині самій розпоряджатися отриманими коштами: відкладати, вкладати в щось або просто витрачати. Однак корисним це стане лише в тому випадку, якщо ви будете не просто давати дитині гроші, надаючи їй повну свободу, а навчите її з ними поводитися. Наприклад, запропонуйте розділити кишенькові гроші на 3 частини: 1/3 - на дрібні витрати (цукерки, розваги тощо); 1/3 можна відкладати на якісь великі покупки, наприклад книгу або іграшку; і 1/3 - відкладати на реалізацію довгострокових планів, наприклад, на оплату майбутнього навчання. Дітям подобається, коли гроші роблять гроші. Відкрийте рахунок в банку. Елементарний, але важливий навчальний крок. Діти будуть дивитися, як ростуть їх довгострокові накопичення. Ви можете навіть придумати заохочення: кожну гривню, яку дитина поміщає в банк, ви компенсуєте половиною вкладених грошей. Таким чином, дитина може навчитися відокремлювати важливі придбання від неважливих, чому вона в принципі не може навчитися, якщо рішення, що купити, за неї приймаєте ви.

4. Що ще слід пам'ятати, даючи дитині самостійно розпоряджатися грошима?

  • По-перше, сума, що видається дитині, повинна бути достатньою для того, щоб вона змогла накопичити на бажану нею річ.
  • По-друге, як тільки ви стали давати дитині кишенькові гроші, потрібно перестати купувати дитині іграшки, комп'ютерні ігри, CD, DVD. Якщо у вашої дитини є мобільний телефон, дайте їй можливість самостійно платити за мобільний телефон, тоді рахунок і довжина розмов скоротяться до прийнятного мінімуму.
  • По-третє, видаючи гроші дитині, ви неодмінно повинні врахувати її характер і визначити рівень відповідальності, яку можна їй передоручити. Якщо ви відправляєте свою доньку чи сина в англійський університет, то цілком розумно виплачувати їй або йому утримання раз на три місяці, чекаючи, що вони самі будуть платити за житло і надсилати вам щомісячні звіти. Але яка-небудь інша дитина, марнотрат по натурі, з таким тягарем відповідальності може і не впоратися. Вчіть дитину на своєму прикладі.

Навчіть дитину витрачати не тільки на себе, а й на інших, розвиваючи в неї задатки благодійності.
Фінансового процвітання вам і вашим дітям!

Пошук

Получить консультацию
Имя *
введите имя
Телефон *
введите номер телефона
Интересующий вопрос

Ми навчаємо дітей вільному володінню англійською мовою, нетрадиційному мисленню, та багатьом іншим навичкам.

Яндекс.Метрика