тел.: +38(073) 440-50-60

UK EN RU

Статті

Навчаємося граючи. Учимо англійську!

Істоміна Катерина Володимирівна
Психолог, системний сімейний психотерапевт,
дитячий і юнацький психотерапевт

Учити чи не вчити – ось у чому питання

Важливість володіння іноземними мовами, і особливо англійською, вже ні для кого не є спірним питанням. Усе більше людей обирають відпочинок за кордоном, а вільне володіння англійською допомагає їм відчувати себе комфортно. Люди з хорошим знанням мови мають більше переваг при виборі професії. Розширення міжнародних зв'язків створює потребу суспільства у фахівцях, що володіють творчим мисленням і іноземною мовою в такій мірі, яка дозволяє забезпечити безперешкодний дипломатичний, науковий, комерційний, соціальний обмін інформацією на всіх рівнях.
Усі батьки прагнуть дати дітям найкраще, а це – перш за все можливості, які розкриваються перед ними. Однак крім соціальних фактів на користь вивчення іноземних мов наведемо ще й дані наукових досліджень:
— Було встановлено, що заняття іноземною мовою позитивно впливають на знання рідної . Сприятливий вплив вивчення другої мови на розвиток рідної мови довів видатний вітчизняний психолог Л. С. Виготський. Постановка звуків двох мов розвиває мовленнєву функцію, а саме «розробляє» артикуляційний апарат дитини, робить його більш гнучким і здатним до імітації все нових і нових звуків і одночасно є профілактикою логопедичних проблем.
Ці дослідження руйнують міф про те, що навчання іноземним мовам дошкільнят, у яких ще не сформувалася артикуляційна база, може зіпсувати вимову рідною мовою.
– Дослідження провідних університетів США і Канади показали, що у двомовних дітей когнітивні здібності розвиваються краще, ніж у монолінгвів. Ці ж результати були підтверджені і вітчизняними дослідженнями. Вони показали, що вивчення іноземної мови в ранньому віці впливає на становлення і розвиток деяких форм абстрактного мислення, а саме вивчення іноземної мови стимулює такі процеси як аналіз, синтез, узагальнення, формування понять, суджень. Дослідження мислення дітей-білінгвів і їх одномовних ровесників показують, що білінгви виявилися більш здатними засвоїти поняття, зробити узагальнення, висновок про певні закономірності.
Навіщо маленькій дитині розвивати абстрактне мислення, запитаєте ви? Передусім задатки абстрактного мислення необхідні для розвитку математичних здібностей у малюка. Діти-білінгви показують кращі результати з математики (поняття про кількісні співвідношення, розпізнавання геометричних фігур).
– Існує думка про те, що діти, які вивчають 2 мови одночасно, будуть плутати ці мови і їхнє мовлення перетвориться на суржик. Однак дослідження свідчать про протилежне: діти не плутають 2 мови, що говорить про їхню здатність до аналізу і порівняння, тобто розумових процесів, що належать до абстрактного мислення. Звичайно ж, це відноситься до грамотного підходу до раннього вивчення англійської мови. Так, наприклад, дитячі римовані віршики, де три слова російських, а одне англійське – можливо, і розвивають пам'ять, але мові не вчать, і до того ж сприяють помилковому сприйняттю англійських слів як російських.
Освітнє значення іноземних мов, як вказував Л.В. Щерба, полягає в розвитку розумових здібностей дітей, у розвитку філологічної освіти шляхом зіставлення мов, вивчення ладу іноземної мови. Таким чином, мова для дітей, стає перш за все засобом розвитку, пізнання і виховання мислення.

Коли починати? Відповідний вік

Звичайно ж, усі батьки прагнуть правильно вибрати найсприятливіший час для початку занять іноземною мовою, щоб дитині вона далася легко і викликала зацікавленість.
Іншими словами, щоб навчання проходило в умовах психологічного і фізіологічного комфорту, було спрямовано на максимальне задоволення пізнавальних потреб дитини.
Найбільш ефективним є навчання, яке проводиться під час зростання людського мозку – тобто, в ранньому дитинстві. До того ж пізнавальні потреби дітей до трьох років максимальні, це вік, коли малюкові цікаво все.
Мозок дитини в ранньому дитинстві дуже пластичний і здатний засвоїти одночасно системи мислення 2-хмов. Именно в раннем возрасте у ребенка еще мало штампов речевого поведения, и он способен легко по-новому «кодировать» свои мысли.
Тому вік від 1 до 3 років вважається «сензитивним», тобто чутливим для навчання дитини іноземним мовам.
Максимальна здатність до засвоєння мови зберігається до 9 років. Іншими словами, дитина до дев'яти років – це фахівець в оволодінні мовою. Після цього періоду мозкові механізми мови стають менш гнучкими і не можуть так легко пристосовуватися до нових умов. У ранньому віці дитина опановує іноземною мовою швидше, ніж дорослий. У цьому і полягає зміст усіх методик раннього розвитку дітей. Дитина повинна активно вчитися у ранньому дитинстві, коли для цього природою створені найбільш сприятливі умови.
До того ж ступінь упевненості і спонтанності мови у людини, яка почала вивчати мову в ранньому дитинстві набагато вище, ніж у її однолітка, який в основному використовує завчені моделі. І якщо говорити не просто про обсяг знань, а про рівень мовленнєвого мислення, то перший досягає якісно іншого рівня, навіть маючи таку саму кількість знань.
Раннє навчання іноземній мові має бути спрямоване не на засвоєння якомога більшої кількості лексичних одиниць (слів), а на стимуляцію інтересу до предмета, розвиток комунікативних навичок дитини, вміння виразити себе.
Мета навчання англійській мові дітей у віці від 0 до 3 років – це сприяння повноцінному, своєчасному розвитку дитини, розвиток його інтелектуальної, емоційної і соціальної сфер у процесі оволодіння основами англомовного спілкування.
Практична мета навчання англійській мові дітей від 0 до 3 років передбачає оволодіння дітьми вміннями аудіювання і говоріння, достатніми для того, щоб або адекватно реагувати на почуте, або вступити в мовленнєвий контакт із співрозмовником, підтримати розмову, отримати і передати елементарну інформацію, пов'язану зі змістом дитячого спілкування, закінчити спілкування та ін., а не просто вимовити якісь слова чи фрази англійською.
Важливим питанням у ранньому навчанні дітей англійській мові є також «очікування» батьками результату занять.. Часто ми бачимо картину, коли родичі або знайомі катують дитину: «Розкажи віршик, заспівай пісеньку, покажи, чого тебе вчили». Це звучить приблизно так само, як якщо вас запитують «Чи знаєш ти китайську, ну тоді скажи що-небудь». Чи може така демонстрація відобразити реальний рівень володіння мовою? Звичайно, ні! Так, можливо знайдуться діти, які люблять показати себе на публіці і зможуть продемонструвати «чому його навчили», але розцінювати це як результат занять не варто. Набагато більшим результатом буде, якщо ваша дитина, граючи сама з собою почне наспівувати пісеньку або лічилочку, яка підходить до сюжету його гри або на спонтанне прохання (яке звучить англійською мовою) знайомого принести води або подати он ту іграшку, відповість не замислюючись. Ось це і буде той результат, на який варто працювати – спонтанне мовленнєве мислення, яке служить комунікації. Також важливо знати, що навіть якщо дитина і вивчала іноземну мову кілька років, а потім у неї була велика перерва, то в результаті вона може забути практично все, АЛЕ... навичка придбання знань і мовленнєве мислення, яке відповідає за практичну якість знань, залишиться з нею назавжди, а значить, навчання мовам в майбутньому їй буде даватися легше.

З чого почати? Організуємо навчальне середовище.

Якщо ви приймаєте рішення вивчати з дитиною іноземну мову, потрібно постаратися штучно створити інше мовне середовище і навчитися відчувати себе в ньому комфортно. Маленькі діти чудово обходяться без пояснень правил граматики чи фонетики. А єдиним способом формування у дітей до трьох років пізнавальних мотивів та інтересу до іноземної мови є вплетеність цих мотивів і інтересів у гру та повсякденну діяльність.
Навчання дітей до трьох років англійській мові починається з формування вміння сприймати англійську мову на слух. Аудіювання – це не тільки сприйняття повідомлень, а й підготовка у внутрішньому мовленні відповідної реакції на почуте. Аудіювання готує говоріння, воно сприяє оволодінню звуковою стороною мови, фонемним складом, інтонацією, мовними зразками. Часто можна спостерігати таку картину, коли ви довго і наполегливо займаєтеся з малюком, а він усе мовчить і мовчить, не виявляючи жодної реакції у відповідь. Не впадайте у відчай, мовчання не означає його відстороненість. Часто перед відтворенням якогось навику він знаходиться в латентному (прихованому) періоді, коли знання ніби накопичуються. І лише після більш тривалого часу, ніж ми очікуємо, навички починають проявлятися. Тому продовжуйте йти вперед!
У розвитку сприйняття англійської мови допоможуть дитячі пісеньки, віршики, казки англійською мовою, які повинні звучати приблизно в такому ж співвідношенні як і рідною мовою. Мультики та відеоматеріали можна пропонувати дітям старшого віку. При доборі матеріалів враховуйте вік дитини. Чим менша дитина, тим менше слів повинно бути у віршику, і тим коротше він повинен бути, тим простішими і зрозумілішими повинні бути слова. Багато римованих віршиків являють собою вже готові пальчикові, жестові або інші активні розвиваючі ігри. Їх дуже люблять діти, вони надають матеріалу ігрову форму і додають практичності.
Як краще працювати над віршиком або казкою:

  • попередньо вивчіть матеріал (віршик, казку, пісеньку або лічилочку) самі;
  • відпрацюйте складні у вимові слова, інтонації, ритм, щоб вони звучали з ваших вуст як добре знайома «сорока-ворона»;
  • тепер можна приступати до читання віршика вголос дитині;
  • під час того як дитина слухає, ви підкріплюєте почуте наочно-дієвої опорою: малюнком, якщо це книжка, або дією, якщо це жестова віршик-гра. Чим більше органів сприйняття буде задіяно, тим ґрунтовніше буде сприйматися матеріал.
  • Орієнтуйтеся на інтерес дитини, якщо він зберігається, закріпіть розуміння змісту вірша або казки. Якщо ні, поверніться до цього наступного разу, коли матеріал буде сприйматися малюком як знайомий. Як закріпити розуміння? Покажіть або повторіть окремі частини (елементи) віршика чи казки: наприклад, пальчики (називаєте, показуєте і рухаєте пальчиками). Або, якщо це картинка: називаєте, показуєте картинку. Питаєте: «where are your fingers?» (де твої пальчики), відповідаєте: «here they are, fingers» (ось вони пальчики). Наступного разу дитина вже сама може показувати і ворушити пальчиками.
  • Із кожним наступним повторенням віршика дитина демонструє розуміння і включається в повторення все більше і більше, він стає його улюбленим.
  • Періодично пропонуйте дитині грати в цю гру, але обов'язково у відповідних ситуаціях або тоді, коли дитині самій хочеться в неї грати.
  • Повторюйте віршик у реальних життєвих ситуаціях: наприклад, віршик із зарядкою, коли вранці ви робите зарядку.

На всіх рівнях подачі матеріалу здійснюється принцип комунікативності, тобто все служить досягненню певного результату в спілкуванні.
Неоціненну роль у вивченні іноземної мови грає музика. Музика і спів привертають увагу дитини, розвивають її здатність до аудіювання, почуття ритму, слухо-рухову координацію. Тому включайте їх в процес навчання частіше. Коли малюк підросте, з трьох років, можна додавати відео з дитячими пісеньками та іграми-рухами англійською мовою.
Під час ігор з маленькою дитиною ми досить часто імітуємо цокання копит, гавкіт собачки, дзижчання бджілки тощо. Точно таким же способом можна спробувати «презентувати» і звуки англійської мови (в англійській мові 44 звуки, 20 голосних і 24 приголосних). Кількість звуків і тривалість самої «презентації» повинні обиратися за принципом батьківської чуйності, ви повинні бачити, подобається це дитині чи ні. Таким чином буде поступово формуватися фонетична компетенція дитини.
Головне завдання батьків, якщо вони хочуть навчити чогось дитину – пробудити інтерес! Замість того, щоб вчити дитину рахувати, краще зацікавити його цифрами. Замість того, щоб вчити його писати, розпаліть інтерес до процесу письма. Замість того, щоб вчити його мові, розпаліть інтерес до неї. Зробіть її засобом спілкування.

Щоб викликати цей інтерес, важливо створити і необхідні умови. Щоб у дитини з'явилося бажання малювати, навколо нього повинно бути достатньо олівців і паперу. Щоб у дитини з'явилося бажання говорити англійською мовою, навколо нього повинні бути предмети, що асоціюються або стимулюють його до використання мови.

Вірні помічники

Як ми вже говорили раніше, у навчанні слід використовувати всі канали сприйняття дитини, широко вдаючись безпосередньо до предметів, іграшок, яких малюки можуть торкатися і таким чином досліджувати.
Це книжки-іграшки, іграшки, що говорять, казки, абетки, музичні диски, диски з мультфільмами або фільмами, інші відео або аудіо-ресурси.
Якщо ви обираєте абетку, нехай вона краще буде на кубиках, з яких можна складати слова, або іграшках з об’ємними буквами, щоб їх можна було відчувати на дотик.
Однак не забувайте і про прості іграшки – вірні друзі всіх дітей. Дайте їм англійські назви, і вони стануть відмінним дидактичним матеріалом. Удачі вам у вивченні мови з малюком!

Пошук

Получить консультацию
Имя *
введите имя
Телефон *
введите номер телефона
Интересующий вопрос

Ми навчаємо дітей вільному володінню англійською мовою, нетрадиційному мисленню, та багатьом іншим навичкам.

Яндекс.Метрика